18 Mayıs 2009

EBRU TÜREL


Antalya Sanat ve Mesleki Eğitim Kursları (ASMEK) 2005 yılında “Antalya Kendini Geliştiriyor” sloganından yola çıkılarak kuruldu. Birçok dalda ücretsiz kurs vererek kursiyerlerin hem kendilerini geliştirmelerine hem de daha rahat iş bulmalarına imkân sağlayan ASMEK kursları, 2007 yılında TS EN ISO 9001- 2000 Kalite Belgesi alarak kurumsal bir kimlik kazandı. Zorunlu ilköğretim yaşını tamamlamış olanlar, bir meslek eğitimi alma imkânı bulamamış, yeni bir meslek, hobi ya da sanat edinmek isteyenler, sosyal çevre edinmek ya da çevresini genişletmek isteyenler, kendini geliştirerek mesleğinde ilerlemek isteyenler, özel eğitime ihtiyaç duyan engelliler, kendini yenileme ve rehabiliteye ihtiyaç duyanlar ASMEK kurslarının öncelikli öğrenci profilini oluşturuyor. Eğitim-öğretim yılı sonlarında kursiyerlerin yıl boyu yaptıkları çalışmaları sergileyerek başarılarını Antalyalılarla da paylaşan kurs yönetimi, önümüzdeki günlerde 2008- 2009 öğretim yılı kurs kayıtlarının başlayacağını söyledi. Bu yıl Lara bölgesinde sekizinci şubesini açan ASMEK kursları geçtiğimiz sene 10 bin öğrenci mezun etmiş.
Antalya için önemini her yıl biraz daha arttıran ASMEK’ in başında ise Büyükşehir Belediye Başkanı Menderes Türel’in eşi Ebru Türel bulunuyor. İyi bir anne olmanın yanı sıra başarılı bir iş kadını olan Ebru Hanım, ASMEK kursları fikrini ortaya atan ilk kişi olduğu gibi, sistemin kurularak bugünlere getirilmesinde büyük rol oynadı.
ASMEK Genel Koordinatörü Ebru Türel’le yaptığımız keyifli sohbetimizde ASMEK kurslarının detaylarını ve 2008–2009 öğretim yılından beklentilerini konuştuk.

—ASMEK kursları ne zaman faaliyete geçti?
Bu sene dördüncü öğretim yılımız olacak. 2005 senesinde 5 kurs merkezi ile başladığımız projemizde bu dönem LARA şubemizi de ekleyerek 2008-2009 öğretim yılına başlamış olacağız.
—Bu projeyi hayata geçirmeye nasıl karar verdiniz?
Bana göre, insanlara ihtiyacı olanı hazır verene kadar onları meslek sahibi yaparak topluma kazandırmanın daha doğru olduğu fikrindeyim. Kendi iş hayatı tecrübelerime de dayanarak söylemeliyim ki, eleman arıyorsunuz ama kalifiye eleman yok. Bilgisayar kullanımı ve yabancı dil bilmek günümüzde sıradan şartlardan oldu. Birçok işyerinin bilgisayar kullanımı ve yabancı dil öncelikli tercihleri arasında yer alıyor. Bir insan en azından bir konuyu çok iyi bilmeli ve onu doğru yapmalı. Bizim burada birinci amacımız insanlara nitelik kazandırarak iş bulabilmelerine yardımcı olmak.
—Öğrenci profilinizi bizimle paylaşır mısınız?
Öğrenci yoğunluğumuzun yüzde altmışını bayanlar, yüzde kırkını erkekler oluşturuyor. Eğitim profillerine baktığımız zamanda yaklaşık yüzde kırk lise mezunu, yüzde yirmi sekiz üniversite mezunu geliyor. Kalan yüzdesel oranda ilköğretim mezunu ya da okuma yazma bilmeyenleri kapsıyor. Okuma yazma bilmeden kursumuza yazılıp dönem sonunda internet kullanımı derslerine giren kursiyerlerimiz var.
—Antalya’da öncelikli iş sektörü turizm olduğu için bu konuda özel kurslarınız var mı?
Evet, turizme yönelik kurslarımızda var. Aşçılık kursumuz, garsonluk, ön büro elemanı, housekeeping, oteller için cilt bakımı ve masaj kurslarımız mevcut. Meslek kurslarının yanında bir de yabancı dil derslerine devam eden kursiyerler daha kolay iş buluyorlar. Eğitim alanında yapılan yatırımların hızla gelişen ve göç alma konusunda lider olan kentimizde önemli bir yeri olduğuna inanıyorum.
—Kurs bitiminde kursiyerlere iş bulma konusunda da yardımcı oluyor musunuz?
İş bulmaya biz aracı olmuyoruz. Çünkü o çok farklı bir çalışma ve bizim öğrenci sayımız çok yüksek. Yaklaşık 13 bin kayıt alıyoruz ve devamsızlıktan kalanlar dışında 10 bin öğrenci mezun ediyoruz. Nasıl olsa ücretsiz düşüncesiyle bir iki hafta kursa gelmeyenler maalesef devamsızlıktan sınıfta kalıyor. Ve bir daha ASMEK kurslarına katılamıyor. Ama bizimde bir öğrenci veri tabanı sistemimiz var ve bu mezun takip sistemini eleman arayan tüm sektörlerle paylaşıyoruz.
—Toplam kaç kurs merkeziniz var?
Haşim İşcan ana kurs merkezimiz. Bunun yanında Konyaaltı, Karşıyaka, Yeşilbayır, Varsak, Yenimahalle, Atatürk Kültür ve Sanat Evi ile bu sene açılan Lara Eğitim Merkezi’mizle birlikte toplam 8 kurs binamız mevcuttur.
—Bütün kurs merkezlerinde tüm dersler veriliyor mu?
Yabancı diller ve bilgisayar kursları bütün kurs merkezlerimizde var. Bazı özel laboratuar gerektiren kurslarımız var. Elektrik tesisatçılığı, aşçılık gibi bölümler özel ekipman gerektirdiği için hangi merkezlerimizde hangi kursları verdiğimizi gazete ilanlarıyla duyuruyoruz.
—Kurs bitiminde verilen sertifikalar iş yeri açarken de geçerli mi?
Milli Eğitim Bakanlığı’nın ders müfredatını uyguladığımız kurs programımız sonunda öğrencilerimize yine Milli Eğitim Bakanlığı onaylı sertifikalar veriyoruz. Bu belgeler tüm iş başvurularında geçerlidir. Ama kişi iş kurmak istiyorsa ve bunun için ayrıca bir ustalık -belgesine ihtiyaç varsa bu belgelerin verilmesi söz konusu değildir.
—Kurs müfredatı özel kurslarla aynı mı yoksa biraz daha hafifletilmiş mi?
Yasal dayanaklar çerçevesinde, ASMEK’te Milli Eğitim Bakanlığı Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü yönetmelik ve esaslarına göre eğitim verilmektedir. Antalya Büyükşehir Belediyesi ile Antalya Valiliği (İl Halk Eğitim Başkanlığı)'nın 2006 yılında imzaladıkları protokol kapsamında kurslar açılmıştır. Kurslarda verilen dersler de içerikleri de aynı yönetmelikle belirlenmektedir. Müfredat içerik yönünden farklı değil, devam zorunluluğu olan bu kursta devamsızlık yapılırsa sınava giriş hakkını da kaybediyorsunuz.
—Sanat kurslarını bitiren kursiyerler ürettikleri ürünleri sergileyebiliyor mu?
Kursiyerler bir yıl boyunca bu ürünleri oluşturmak için göz nuru döktü, el emeği verdi. Bu emeklerini Yat Limanı’nda açtığımız satış ofisimizde kendi belirledikleri fiyatlardan satarak aile bütçelerine de katkıda bulunmaya başladılar. Satış merkezine Antalyalılar ve turistlerin büyük ilgi gösteriyorlar. Alışveriş amacıyla gelen konuklar için rahat bir ortam oluşturmaya çalıştık ve satış ofisinin üst tarafını şark köşesi tarzında dinlenme alanı olarak planladık. İkinci ofisimizi de Düden Park içerisinde açmayı istiyoruz. Tüm Antalyalıları kursiyerlerin satış merkezini görmeye davet ediyorum. Ortaya çıkan eserleri gören herkesin kursa katılmak isteyeceğini düşünüyorum.
—ASMEK bünyesinde bu yıl için yeni bir projeniz olacak mı?
Evet, modüler eğitimle ilgili bilinen ama uygulaması olmayan bir çalışmaya başlayacağız. Genel lise mezunları 2 sene boyunca bizde kurs görecekler ve meslek liselerinin verdiği dersleri bu kursta alacaklar. Kursu başarıyla bitirenler Meslek Yüksek Okullarına meslek lisesi mezunu olanlar gibi sınavsız giriş yapabilecekler. Keşke zamanında meslek lisesinde okusaydım diyen birçok gencimiz için bir fırsat yaratılmış olacak. Benim en çok güvendiğim ve başarılı olacağına inandığım çalışmalardan bir olan “Modüler Eğitim” en çok tercih edilen gruplarımızdan olma yolunda aday…
—Başarılı ve yüksek öğrenci kapasiteli bir merkez olmasının bir sebebi de ücretsiz eğitim verilmesi olabilir mi?
Elbette çok önemli bir faktör bu. Biz bu merkezi kurmadan önce diğer illerdeki örnek çalışmaları da inceledik. Yine belediyeler tarafından kurulan bu merkezler özel şirketlere ihale edilmiş. Yönetimi özel şirketler yaptığı için pahalı ekipman kullanılan branşları açmayı tercih etmiyorlar. Öğrencileri bilgisayar ve yabancı dil üzerine yönlendiriyorlar. Biz bu işi kendimiz yürüttüğümüz için hem branş sayımız yüksek hem de ekipmanlarımız tam. Özellikle halk yararına yapılan sosyal sorumluluk projelerinde para işin içine girmemeli, bunun yanında minimum giderlerde de çalışılmalı. İlk iki yıl bizde çok zorlandık ama şuanda binaları, öğretmen kadrosu ve de öğrencisiyle sorunsuz işleyen bir siteme sahibiz.
—Açılıştan bugüne kadar sizce en büyük başarınız nedir?
Üç sene önce başlayan bu proje kısa zamanda çok yol aldı ve ikinci yılında TS EN ISO 9001- 2000 Kalite Belgesi ile ödüllendirildi. Bu belge bizim için bir onur ve paha biçilemez bir ödüldür. ASMEK projesi çerçevesinde bugüne kadar 82 farklı branşta kurs verildi. 1072 grup açıldı ve yaklaşık 35000 Antalyalı bu kurslardan yararlandı. Hedefimiz bu başarımızı günden güne daha da geliştirip daha çok insana ulaşmayı sağlamak…
—2008-2009 öğretim yılı kayıtlarınız ne zaman başlayacak?
Biz şimdiden kayıtlarla ilgili duyuru çalışmalarına başladık. Hala böyle bir kursu hiç duymamış olanlar var. Ya da belediyenin ve ücretsiz olduğu için yararına inanmayan insanlar var. Öncelikle onlara ulaşmak istiyoruz. Kurslarımıza kayıt olmak isteyenler, Yabancı Dil Grupları için; 1–7 Eylül 2008,Bilgisayar Grupları için; 8–14 Eylül 2008 ve Sanat, Sosyal ve Mesleki kurslar için de; 15–21 Eylül tarihlerinde kayıt yaptırabilirler. Bununla ilgili detaylı bilgiye 0 242 249 54 00 numaralı telefondan ve http://www.asmek.org.tr/ web sitesi adresinden ulaşabilirler.
—Kursu tamamlayan öğrenciler arasında unutamadıklarınız var mı?
Bizim kursumuz her yaştan, her eğitimden, her seviyeden öğrencilerin geldiği bir merkez. Bilgisayar ve yabancı dil öğrenmek için gelen gazeteciler, öğretim görevlileri, kamu personelleri olduğu gibi bunun yanında hiç okuma yazma bilmeyen kursiyerlerimizde bu kursta okuma yazma öğrenebiliyor. Bunlardan biri de 70 yaşında, 3 çocuk, 8 torun sahibi olan Sanem Hanımdı. Okumanın yaşı yok diyenlerdendi ve kursumuzun en büyük ve en başarılı öğrencilerindendi. Çocukluğunda imkanı olmadığı için okuyamamış ama bu eksikliğini ASMEK’ te gidermeyi başardı. En büyük hayali kitap yazmakmış ama okuma yazma bilmediği için hayalini gerçekleştirememiş. Kursu bitirdiğinde bize “70 yıldır içimde biriktirdim her şeyimi, bu yüzden 70 yılın acısını kitap yazarak mutluluğa dönüştüreceğim” dediğinde yaşadığımız gururu ve mutluluğu tarif edemem. Tüm yönetici arkadaşlarım ve ben bu işte yaşadığımız manevi doyumu hiçbir şeye değişmeyiz. Yabancı uyruklu kursiyerlerimiz yabancı bir ülkede ücretsiz aldıkları bu eğitimlerden o kadar memnunlar ki, her sene farklı bir branşta kayıt yenileyen kursiyerlerimiz var. Eşi Azeri kendisi İranlı olan Badviponr çifti de bizim devamlı öğrencilerimizden. Önce Türkçe kursuna gelen çiftimiz geçtiğimiz senede bilgisayar ve internet kursunu tamamladı ve yurtdışında olan çocuklarıyla internetten görüşmeye başladılar. Uzun yıllar Almanya’da yaşamış olan Badviponr çifti Almanya böyle kursların sayılarının az ve ücretli olduğunu, oradaki arkadaşlarına ASMEK’ ve aldıkları ücretsiz eğitimi anlattıklarında ilk başta kimse inanamamış. Bütün Büyükşehir ve Şehir Belediyelerine bu gibi merkezler için bütçe veriliyor. Ama bazısı kullanıyor bazısı kullanmıyor. Bu tarz çalışmalar keşke her ilde yapılsa ve Türkiye’nin okur-yazar oranını hep beraber yükseltsek…
—İlerleyen zamanda gerçekleştirmeyi düşündüğünüz bir hayaliniz var mı?
Ben birçok konudaki hayalimi gerçekleştirme fırsatı buldum. Ekolojik Pazar vardı kurmak istediği, o da Mart ayında faaliyete geçti. Kış için Vali Bey ve eşimin önderliğinde, Emine Yüksel Hanım ve benle birlikte Akdeniz Üniversitesi Onkoloji Bölümü için çalışma yapmak istiyoruz. Çok büyük bir yatak sıkıntısı yaşanıyor şuan. Kemoterapi alan hastalar hepsi aynı odada kalıyor ve birçok hastanın yeterli yer olmadığı için tedavisi yarım kalıyor. Bu konuda bir kampanya yapmayı planlıyoruz. Yeni bir merkez kurmayı hedefliyoruz. Belediye olarak yapmayı düşündüğümüz bir şey değil sadece Ebru Türel olarak yürütmek istediğim bir proje… Bu kampanya çerçevesinde iş adamları ve iş kadınlarının destek olacağını ve istenen sonucu elde edeceğimizi düşünüyorum. Şu anki en büyük hayalim bu.
Yakın dönemde açılacak olan Engelliler Rehabilitasyon Merkezi’de Antalya’nın en büyük sosyal eksiklerinden biriydi. Günlük ve yatılı olarak bakım yapılacak olan bu merkez şu anda Türkiye’nin en büyük Avrupa’nın ilk üçü arasında bir merkez oldu. Yeşil bayır mevkisinde kurulumu bitmek üzere olan bu rehabilitasyon merkezi hem çocukların eğitiminde hem de ailelerin yükünü birazda olsa hafifletme anlamında örmek bir çalışma olacak. Yılbaşından sonra faaliyete geçirmeyi düşünüyoruz. Bu da sosyal anlamda içinde bulunduğum ikinci büyük proje ve manevi yönden tarifi olamayacak kadar özel benim için…


EBRU TÜREL KİMDİR?
1975’te Batman’da doğdu. İlk, orta ve lise öğrenimini İzmir’de tamamlayan Türel, Marmara Üniversitesi Endüstri Mühendisliği’ni bitirdi. Özel sektörde kalite kontrol, üretim ve stok yönetimi üzerine danışmanlık yapan Ebru Türel 2003 yılında Menderes Türel ile evlenerek Antalya’ya yerleşti. Akdeniz Üniversitesi’nde İşletme mastırı yapan Türel 11 yıldır profesyonel olarak basketbol oynuyor ve resim yapıyor. Akant isminde 3 yaşında bir oğlu olan Ebru Türel, Antalya Büyükşehir Belediyesi ASMEK Genel Koordinatörü.

1 yorum:

  1. Gözde hanım merhabalar ben antalyadan ayşen çakmaktepe sizden bir şey rica edeceğim bana menderes beyin eşi ebru hanımın telefonu lazım bir konu ile ilgili kendisiyle görüşmek istiyorum bana yardımcı olursanız sevinirim.

    YanıtlaSil