14 Haziran 2010

ABDULLAH KILDAN


Güneş kenti Antalya’ya güneş enerjili bisiklet taksi

Reklamcı Abdullah Kıldan, KanalTürk macerası ile batan şirketinden kopamadı ve tekrar reklam sektöründe yeni adımlarla ilerlemeye karar verdi. Kentteki bütün ilan panoları ihaleyi alan şirketin işletmesinde olunca, aklına hareket eden reklam panoları geldi. Yürüyen bir reklam tabelası yapmak isterken, güneş enerjili “Bisiklet Taksi” filosunun sahibi oldu. Yirmi tane bisiklet taksi yaptıran Abdullah Kıldan, UKOME ile anlaştı. 10 durakta hizmet verecek olan “Bisiklet Taksi” aynı zamanda üniversite öğrencilerine de gelir sağlayacak.
Yaratıcı reklamcı Kıldan’ın ortaya çıkardığı bisikletin ağırlığı 150 kilogram ve 3 yetişkin insanı rahatlıkla taşıyabiliyor. Her bisikletin maliyeti ise yaklaşık 7 bin lira…
Kıldan, elektrik enerjisiyle yokuşu da çıkabilen bisikletin tarihi Kaleiçi sokaklarında yaz sıcağında turist taşımada da kullanılabileceğine dikkat çekiyor ve taşıtını “bisiklet taksi” olarak adlandırıyor.
GÜNEŞTEN GELEN “YARATICILIK”
Güneş enerjisiyle çalışan bisikletin ''icat'' olmadığını, bu konuda benzer denemelerin çeşitli ülkelerde yapıldığını duyduğunu ifade eden Kıldan, bir süre daha geliştirmeyi planladığı bisikleti için ''faydalı model'' (Türkiye'de ve dünyada yeni olan ve sanayiye uygulanabilen buluşların sahiplerine belirli bir süre bu buluş konusu ürünü üretme ve pazarlama hakkının tanınması) başvurusunda bulunduğunu sözlerine ekledi.
Bu taşıt solar teknolojisiyle çalıştığı için, “Solar Bike” olarak adlandırılıyor. Kısaca açıklamak gerekirse, çevreye duyarlı, güneş enerjisi ile çalışan, son derece konforlu 3 tekerlekli bir bisiklet olan Solar Bike’a isteğe bağlı olarak müzik seti, soğutucu, bar ve internet eklenebiliyor. Güneş enerjisi ile çalışabildiği gibi, elektrik ile şarj edilebilen aküler ile de çalışmakta ve son derece konforlu bir ulaşım sağlıyor.
“Dünya çevreyi kirletmeyen ve enerji tasarruflu araçlar arayışını sürdürürken biz çevreci bisikleti hayata geçirdik” diyen Kıldan, günümüz şartlarında güneş enerjisi ve organik tarım sektörlerinin yatırım yapılacak en iyi sektörler olduğunu belirtti.
Yeryüzünde insanla birlikte yaşayan, en yabanıl ortamlardan bahçelerimize ve evlerimize kadar bütün gezegeni bizimle bölüşen milyonlarca bitki ve hayvan türünü koruma görevi insana düşüyor ama doğayı korumak yalnızca canlı varlıkları koruyup gözetmek demek de değil. Su, toprak ve mineraller gibi bütün doğal kaynakları sakınarak kullanmak da bu görevin ayrılmaz bir parçası; çünkü doğal kaynakların tükenip yok olması ancak böyle önlenebilir. Bu nedenle, üzerinde yaşadığımız bu gezegenin olanaklarından bütün canlıların daha uzun süre yararlanabilmesi için insanda derin bir sorumluluk duygusunun gelişmiş olması da oldukça önemli... Modern uygarlıkla birlikte son yıllardaki gelişmeler, çevre sorunlarının ve doğa felaketlerinin giderek artması, toplumsal ve çevreci projelerin hayata geçirilmesinde etkin rol oynuyor. Ne olursa olsun önce kirlenmeyi durdurmak, sonrasında da doğayı canlı tutmak zorundayız. Reklamcı Abdullah Kıldan, güneş enerjisini kullanmaya şimdiden başlamış, dileriz ilerleyen yıllarda yeni güneş projeleriyle de hayatımız da olur.
Abdullah Kıldan, enteresan fikirleriyle Türkiye'ye birçok yenilik kazandırmış biri. Esprili üslubu ve özenle seçtiği kelimeleriyle sohbete başlayan Kıldan, açık hava reklamcılığının öncülerinden olmasının yanı sıra marka temsili ve medya planlama konularındaki tecrübesiyle de Türkiye'deki birçok firmanın dünyada tanınmasına katkıda bulunmuş. Uzun yıllar KanalTürk medya kuruluşunun yöneticiliğini yapan Kıldan, bütün birikimini iki yıl önce kaybetti. Reklamcılık sektöründeki tecrübesini yaratıcılıkla birleştiren Kıldan’dan hoş sohbeti ve samimi açıklamalarıyla, Bisiklet Taksi’nin üretim hikayesini derledik.

- Bisiklet taksi fikri nasıl ortaya çıktı?
Üç tekerlekli bisikletin arkasına kabin koyup bu kabinin arka ve yan yüzeylerine reklam alabileceğimi düşündüm. Ardından bisikletin güneş enerjisiyle çalışıp çalışmayacağını araştırdım. Gazipaşa’daki usta da kabinin üzerine güneş enerjisi panelleri koydu ve elektrik aksamını yaptı. Bisiklete ayrıca 100'er amperlik 2 akü monte ettik. Aküler 220 voltluk elektrikle şarj edilebildiği gibi, güneş panelleri aracılığıyla elde edilen elektrik enerjisini de depoluyor. Elektrik enerjisiyle yokuşu da çıkabilen bisikleti tarihi Kaleiçi sokaklarında yaz sıcağında turist taşımada da kullanılabileceğiz.
- Bu sistem nasıl çalışıyor?
Bu bisiklet, hem şehir şebekesinden aldığı elektrikle hem de güneş enerjisi ile elde edilen elektrikle çalıştırmak üzere dizayn edilmiştir. Sistem çift motorlu yaklaşık 250 watt gücünde 2 adet elektrikli motorla arkadan tahrikli olarak teker içi motor ünitesiyle çalıştırılmaktadır. Mevcut sisteme entegre toplam 150 watt 65 amper solar jeneratör grubu ile sistemdeki motor üniteleri desteklenmektedir. Gündüz solar jeneratörle solar grubu beslenmekte, geceleri ise solar sistemdeki enerji ile elektrikli bisiklet sisteminin şarj olması sağlanmaktadır. Mevcut yapıda tam kullanımda elektrikli bisiklet sisteminin yaklaşık 3/2’sini solar sistem karşılamakta olup, kullanımla orantılı olarak sürekli bir çalıştırma sağlanabilmektedir. Sistem hibrit olarak dizayn edilmiş olup hem şehir şebekeden şarj edilebilmekte hem de solar sistemden şarj edilebilmektedir. Uzun süreli bir çalışma ortamında ise sistemde yedek solar akü grubu ile bu sağlanabilmektedir.
- Antalya’da toplam kaç tane “bisiklet taksi” olacak?
Şuan 20 tane hazır bisiklet taksimiz mevcut. UKOME’yle yaptığımız görüşmeler sonucunda 10 tane durak yeri belirledik. Bisiklet oldukları için, ayrıca bir ehliyet yada ruhsata da gerek olmadığını öğrendik. Bu yüzden de bisiklet taksileri kullanacak kişilerin üniversitenin, Turizm ve Otelcilik öğrencileri olsun istiyorum. Hem öğrencilere gelir kaynağı olur hem de turistlerle konuşarak yabancı dillerini geliştirirler. Belirlenen duraklarımızın tamamı Kaleiçi ve çevresi olarak belirlendi. Kalekapısı, Dönerciler Çarşısı, Hıdırlık Kulesi, Yivli Minare’nin altı, Deniz Restoran’ın önü ve Saat Kulesi belirlenen duraklar arasında.
- Bisiklet Taksi gibi başka yaratıcı araştırmalarınız da var mı?
Aslında bir başka araştırma konum da aminoasitler üzerine ama o araştırma için de çok ciddi bir sermaye gerekiyor. O araştırmamı bir süredir ertelemiş durumdayım. Belki ilerleyen yıllarda tekrar devam edebilirim. Çünkü bu aminoasitler konusu da oldukça önemli ve güncel bir konu.
- Antalya’da turizmden gelir bekleyen esnafa dahil oldunuz. Bu yılki turizm yoğunluğunu nasıl değerlendiriyorsunuz?
Turist yoğunluğumuz iyi aslında. Her gün 40- 50 tane tur otobüsü Cumhuriyet Meydanı’na geliyor ama çok kısa süre kaldıkları için turistlerin alışveriş yapmasına imkan sağlanmıyor.
Tur firmaları bu konuda anlaşmalı oldukları büyük alışveriş merkezlerini tercih ettikçe esnafın hali her geçen gün daha da zora giriyor.
- Bu tarz projelerin oluşmasında, maddi imkanlar ne kadar belirleyici oluyor?
Para bu konularda her şeyi etkiliyor. Ben bu projede sermaye desteği alıyorum. Eğer param olsaydı bu projeyi bir ayda hayata geçirebilirdim ama ben bir buçuk yıldır uğraşıyorum. Sermaye olmadan hiçbir projenin hayata geçmesi mümkün değil.
- Açık hava reklamcılığına ne zaman başlamıştınız?
Açık hava reklamcılığında, ‘araç giydirme’ denilen reklam sektörünü ilk başlatan benim. Şimdi, minibüsler, tramvay ve otobüsler sıklıkla kullanıyor. Otobüs arkası reklamlar, 2001- 2002 yıllarında ilk bizim ajansımızla kullanılmaya başlandı. Şimdi bu sektör üç büyük reklam ajansının elinde… Billboard reklamlarında da bilimsel olan bir gerçek vardır ki, eğer reklamınızın başarılı olmasını istiyorsanız, arka arkaya 7 tane bilboard’da da aynı firma olmalı. Ancak bu şekilde o çalışmadan sonuç alınabilir. Günümüzde maalesef bu noktaya hiç dikkat edilmiyor. Buradan yola çıkarak daha farklı ne yapabilirim, diye düşününce yürüyen reklam alanı yapma fikri aklıma geldi. Hem billboard gibi görünsün hem de yürüyen bir alan olsun istedim. Bisiklet Taksi projesinin, asıl kaynağı yürüyen reklam panosu yapma düşüncesine dayanır.
- Medya sektörünü niçin bıraktınız?
Ben kendime hiçbir zaman gazeteciyim demedim, çünkü değilim. Ben sadece KanalTürk’ün bölge yöneticisiydim. İki katlı bir ofiste, yanımda 10 kişiden fazla personel çalışırdı. KanalTürk el değiştirdikten sonra ben de ofisi kapattım ama o süreçte bütün birikimimi de kaybetmiş oldum. 2009 yılında hayata yeniden sıfırdan bir başlangıç yaptım. Haziran ayında www.medyaantalya.com sitesini açtım. Bu haber sitesi biraz da olsa bana meşguliyet yarattı. En azından sıkıntılarımı aşmamda zaman kazandırdı. Bu süreçte “Bisiklet Taksi”lerimiz de hazırlandı. Şimdi önümüzdeki haftalarda bir açılış yaparak bu çevre dostu taşıtı halkımıza ve turistlere tanıtmak istiyoruz. Teknolojiyi doğru kullandığınız takdirde, doğa dostu da olunabileceğinin kanıtıdır.
- Güneş enerjisinin yararının yeterince farkında mıyız?
Yurt dışında olduğu gibi güneş enerjisinden hayatımızın her yerinde faydalanmaya başlayacağımız günler yakındır. Ancak bu projelere devlet desteği de gerekmektedir. Maliyetler 20 bin lira civarında olduğu sürece güneş enerjisinden elektrik üretimine kimse olumlu yaklaşmaz. Yurt dışında solar enerji kullanan ülkelerin politikalarını solar enerji yatırımları yapmadan önce, iyi incelemeliyiz.

Abdullah Kıldan kimdir?

1956 Gündoğmuş doğumlu olan Abdullah Kıldan, 1989 yılına kadar devlet memurluğu yaptı. Özel sektöre geçişinden sonra 2007 yılına kadar KanalTürk TV’nin Akdeniz Temsilciliğini yapan Kıldan, Life Ajans’ı kurarak “araç giydirme” açık hava reklamcılığını başlattı. 2009 yılından beri Bisiklet Taksi projesinin yaratıcısı ve sahibi.

SABAH AKDENİZ’DEN ALINMIŞTIR

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder